Informatie Stichting Altius ABA
Stichting Altius ABA heeft een ANBI status.
Open communicatie
We streven ernaar zo open mogelijk te communiceren en een klimaat te creëren waarin iedereen zich vrij voelt zijn onvrede te uiten.
Stappenplan klachtafhandeling
- Wanneer er een klacht is, moedigen we ouders aan om eerst de persoon aan te spreken die hierin betrokken is. We luisteren naar elkaar en proberen er samen uit te komen.
- Wanneer dit niet lukt, kan er een gesprek aangevraagd worden met de supervisor van het kind, of als het de supervisor betreft, de locatiemanager. De supervisor of locatiemanager zal van beide partijen het verhaal aanhoren. Doel van het gesprek is komen tot een oplossing.
- Als ouders behoefte hebben om te praten met een onafhankelijk persoon, kunnen zij contact opnemen met de vertrouwenspersoon van Jeugdstem (Zorgbelang Brabant). De vertrouwenspersoon staat naast de ouders en ondersteunt hen bij het bespreekbaar maken/oplossen van de klacht.
- Wanneer dit niet tot het gewenste resultaat leidt, kunt u een klacht indienen bij de onafhankelijke klachtenregelingKlachtenportaal Zorg. Dit is een externeorganisatie waar we bij zijn aangesloten om onvrede en klachten over onze zorg te helpen oplossen.
Vertrouwenspersoon Jeugdstem:
Vanuit de Jeugdwet moeten jeugdigen en hun ouders een beroep kunnen doen op een vertrouwenspersoon. Deze vertrouwenspersoon mag niet in dienst zijn van de instelling waarvoor hij/zij vertrouwenswerk levert. In de provincie Noord-Brabant verzorgt ZorgBelang / Jeugdstem de onafhankelijke vertrouwenspersonen. Voor de kinderen van Altius ABA is een vaste vertrouwenspersoon aangesteld.
Over Jeugdstem
Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht. Voor informatie, advies of ondersteuning. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon kan meegaan naar gesprekken met de gemeente of een hulpverlener. Ook helpt de vertrouwenspersoon met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente.
Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van Jeugdstem is gratis. Jeugdstem is een zelfstandige stichting, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Stichting Altius ABA.
Een Jeugdstem vertrouwenspersoon
- geeft informatie en advies aan jongeren, ouders en verzorgers en legt uit hoe de jeugdzorg werkt;
- ondersteunt cliënten bij klachten over de jeugdzorg;
- draagt bij aan verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg;
Wij doen er alles aan om op een prettige en ethische manier contact te onderhouden met onze kinderen en hun ouders. Mocht er iets zijn waar u ontevreden over bent horen wij het graag en zullen we samen met u bekijken wat een gepaste oplossing kan zijn. Kunnen we er samen niet uitkomen, wenst u advies, kunt u zich richten tot Jeugdstem:
- Bel gratis naar 088-5551000
- Chat met een vertrouwenspersoon via www.jeugdstem.nl. De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur
Klachtenportaal Zorg:
U kunt uw klacht melden via het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg: Klacht indienen - Klachtenportaal Zorg
Of u stuurt een e-mail aan: info@klachtenportaalzorg.nl
Heeft u uw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past.
Wilt u advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt
De privacyverklaring van stichting Altius ABA is hier in te zien.
De klokkenluidersregeling van Stichting Altius ABA is hier terug te vinden.