Mocht je interesse hebben om je verder in de ABA te verdiepen dan vind je hieronder verwijzingen naar interessante literatuur en een aantal door ons uitgezochte artikelen.
- Applied Behavior Analysis (ABA) met betrekking op verbaal gedrag
Barbera, M.L. (2007). The Verbal Behavior Approach – how to teach children with autism and related disorders. - Een studie over het gedrag van kinderen met autisme en een verstandelijke beperking:
C. Peters-Scheffer (2013). Fostering development in young children with autism spectrum disorders and intellectual disability: A center-based discrete trial approach - Een praktische handleiding om een kind met autisme te leren communiceren door samen te spelen, met als basis de vaardigheid ´vragen om wat je wil’.
Flesseman, A. (2019). Speel, leer & communiceer. - Een wetenschappelijk artikel vergelijkt studies die zijn gedaan over spraak, taal en communicatie.
Goldstein, H. (2002). Communication intervention for children with autism; a review of treatment efficacy. Journal of Autism and Developmental Disorders,32, 373-396 - Een wetenschappelijk artikel dat een samenvatting geeft van onderzoeken die gedaan zijn bij kinderen van acht jaar of jonger, in de jaren 1996-2000.
Horner, R. H., Carr, E. G., Strain, P. S., Todd, A. W., & Reed, H. K.(2002). Problem behavior interventions for young children with autism: A research synthesis. Journal of Autism and Developmental Disorders.32, 423-446 - Een wetenschappelijk artikel vergelijkt de effecten van drie behandelingen bij jonge kinderen met autisme.
Howard, J.S., Sparkman, C.R., Cohen, H.G., Green, G., Stanislaw, H. (2005). A comparison of intensive behavior analytic and eclectic treatments for young children with autism. Research in Developmental Disabilities, 26, 359–383 - Een boek over de inleiding over Applied behavior analysis (ABA) als behandelmethode voor kinderen en adolescenten met autisme. Het beschrijft een aantal technieken waarmee zij vaardigheden kunnen aanleren die relevant zijn voor henzelf en voor de maatschappij.
Huskens, B & Diden, R. Applied behavior analysis bij kinderen en adolescenten met autisme - Een wetenschappelijk artikel vergelijkt de kennis van verzamelde onderzoeken in 2000 over de sociale interacties en sociale relaties bij jonge kinderen met autisme.
McConnell, S. (2002). Interventions to facilitate social interaction for young children with autism: Review of available research and recommendations for educational intervention and future research. Journal of Autism and Developmental Disorders,32, 351-372 - Een wetenschappelijk artikel bekijkt de uitkomst van 37 studies die gaan over effectieve interventies en educatieve praktijken voor jonge kinderen met autisme.
Odom, S.L., Brown, W.H., Frey, T., Karasu, N., Smith-Canter, L.L., & Strain, P.S. (2003), Evidence-based practices for young children with autism: Contributions from single-subject design research. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18, 166-175 - Een wetenschappelijk artikel beschrijft een studie waarbij 24 kinderen met autisme worden onderverdeeld in twee groepen; één gericht op intensieve behandeling van UCLA en één gericht op ouders.
Sallows, G., & Graupner, T.D. (2005). Intensive Behavioral Treatment for Children with Autism: four-Year outcome and Predictiors. American Journal on Mental Retardation, 110, 417-438 - Een wetenschappelijk artikel bekijkt de uitkomst van twaalf studies die zich hebben gefocust op een vroege interventie bij kinderen met autisme.
Smith, T. (1999). Outcome of early intervention for children with autism. Clinical Psychology: Science and Practice, 6, 33-49 - Artikel waarin technologie is ingezet om veiligheidsvaardigheden en communicatiestoornissen aan te pakken voor personen met een autismespectrumstoornis (ASS)
Kelly A. Carlilie, Ruth Debar, Sharona A. Reeve, Kenneth F. Reeve Caldwell University and Linda S. Meyer Linda S. Meyer Consulting LLC (2018). Teaching help-seeking when lost to indiduals with autism spectrum disorder - Een artikel over een gedragsstudie van honden waarbij onderzoek is gedaan om tot een oplossing te komen voor blaffende honden die alleen thuis zijn.
Alexandra Proropopova, Dmitri Kisten, Alcorn McBride, Inc. and Clive Wynne, Arizona State University (2016). Evaluating a humane alternative to the bark collar. Automated differential reinforcement of not barking in a home‐alone setting - Een artikel waarin onderzoek is gedaan om gedragsproblemen bij Chimpansees in gevangenschap te verminderen
Allison L. Martin and Mollie A. Bloomsmith Georgia Institute of Technology and Yerkes National Primate Research Center Michaele E. Kelley Munroe-Meyer Institute University of Nebraska Medical Center and M. Jackson Marr and Terry L. Maple Georgia Institute of Technology (2011) Functional analysis and treatment of human-directed undesirable behaviour exhibited by a captive chimpanzee - Een artikel over onderzoek naar slaapproblemen bij drie verschillende kinderen
C. Sandy Jin, Gregory P. Hanley and Lauren Beaulieu (2013). An individualized and comprehensive approach to treating sleep problems in young childeren Artikel over onderzoek om ongewenst gedrag, zoals schoppen, bij paarden te verminderen door een procedure gebaseerd op positive reinforcement, zoals differential reinforcement of other behavior (DRO). Dit kan het ongewenste gedrag verminderen met minder negatieve consequenties voor het dier. Reducing Pawing in horses using positive reinforcement. Adam E. Fox and Devon L. Belding. St. Lawrence University
Artikel over onderzoek naar gedrag bij honden die als huisdier gehouden wordenFunctional analysis and operant treatment of food guarding in a pet dog Lindsay R. Mehrkam Department of Psychology, Monmouth University Brandon C. Perez, Victoria N. Self, Timothy R. Vollmer and Nicole R. Dorey Department of Psychology, University of Florida